dissabte, 9 d’abril del 2011

Tupper polític

Dijous passat vaig assistir a una reunió d’amics l’objectiu de la qual no era altra que fer un intercanvi d’impressions amb l’actual alcaldessa de Santa Coloma de Gramenet, Núria Parlon. A petició d’ella i a través d’una amiga es va muntar aquesta reunió de ”tupper” polític sense obscenitats per tal de posar en comú projectes i idees per a la ciutat. No cal dir que a mi m’encanta observar com els polítics es posicionen davant dels públics diversos i no necessàriament afins amb les sigles que encapçalen. Com utilitzen l’art de l’oratòria per convèncer a qui no vol ser convençut i per refermar-se davant qui creu i pensa com ells.

La Núria és jove, intel•ligent i bona oradora. Sap escoltar i explicar-se i és coherent amb els seus raonaments. Sap modular, orientar i exposar les seves idees sobre la marxa, perquè llegeix entre línies, observa les cares i recondueix el discurs per tal de quadrar un argument al seu favor, encara que de vegades també li puguis rebatre i desmuntar… no és perfecta!! , però qui ho és. Ni tampoc posseeix el do de la veritat, perquè què és la veritat? El que és adequat en un moment donat?, el que toca dir en certs moments?, el que defensa els principis del partit amb el qual simpatitzes? Hi ha tantes veritats com arguments les sustentin i siguin prou versemblants per ser creïbles i defensables. La Núria simplement és una alcaldable a la recerca del vot per imposar un model de ciutat capaç de desmarcar-se del seu antecessor, Bartomeu Muñoz , un pretorià de moralitat dubtosa i gestió política lamentable.

Santa Coloma és un municipi petit de territori però amb molta densitat de població. No disposa de sòl industrial ni d’una activitat econòmica remarcable , per tant té molts pocs ingressos i moltes despeses. Malgrat les millores dels darrers anys que han dignificat el municipi dotant-lo d’equipaments necessaris per poder donar un servei adequat, la ciutat encara pateix de moltes mancances relacionades amb l’àmbit més social, per causa de les bosses de població amb risc d’exclusió social que s’allotgen en els barris abans patrimoni de la immigració andalusa de i avui llar de les persones nouvingudes de la resta del món. Aquest municipi històricament ha estat una ciutat acollidora que ha sabut equilibrar balances difícils de compensar sense gaire soroll, amb pocs recursos i amb molta implicació de les entitats i parròquies que han sabut conciliar moltes sensibilitats al llarg dels anys.

Anem obrint tuppers i parlem plegats del model de ciutat futur superant la política cacic i de foment del totxo fins ara practicada, de com es mantindran els nous equipaments construïts amb la manca d’ingressos, de promoció d’una joventut poc motivada, de corresponsabilitat, d’incivisme, de la participació malentesa en tant que individual i no amb voluntat col•lectiva, de com la crisi i la manca d’ingressos acabarà per transformar praxis polítiques basades fins ara en el clientelisme, del cas Pretòria...del bé i del mal de la mateixa política. De la seva essència i de com la interpretem. I arribem a la conclusió que els projectes polítics són les persones que els encapçalen i no les sigles que els acompanyen. Que fer política és molt dur i que cal tenir molt clar que mai et pots professionalitzar per no banalitzar el seu veritable objectiu: liderar i governar sense pressions des d’una sensibilitat capaç de recollir inquietuds diverses.

Un idealisme extrem s’apropia de la xerrada i jo penso que la ciutat no és un pis. Que la població no som només una desena de persones ben avingudes xerrant relaxades. I que la alcaldessa malgrat tenir bons ingredients guardats en diferents tuppers, s’ha d’enfrontar a la realitat d’un municipi que durant anys s’ha governat sense un projecte clar de globalitat, que ha treballat per dipòsits estancs i que li cal moltes polítiques transversals i integradores amb l’objectiu de cohesionar un territori amb una problemàtica social extrema, mai tractada amb prou contundència de recursos i creativitat per part dels equips polítics anteriors...un tupper amb càrrega explosiva.

2 comentaris:

  1. ENHORABONA PER L'ESCRIT SIRA!
    El problema de Santa Coloma (la meva ex-ciutat i que l'únic que mi uneix són GRANS amics i la família –entre ells tu i els meus IMPRESCINDIBLES nebots-) és que sempre pretén ser la ciutat que mai serà, no aconsegueix mai res més que ser l’ombra de les poblacions que la delimiten sense acceptar la seva realitat. Santa Coloma es una ciutat joguet on tothom i fot la mà fins que se’n cansa!
    M’agrada el que dius de la joventut, però, mai res ha acabat per quallar-hi; potser perquè mai s’ha trobat el nexe d’unió entre les Sevillanes dels b/vellvinguts i la pólvora dels trabucaires (per nombrar alguna cosa)...potser perquè hi ha viscut sempre gent massa diferent i s’ha convertit en una ciutat de guetos! Els de Cal “dallonses” no s’han assabentat mai massa de la realitat del Fondo per ni nombrar Singuerlin.... No ha estat mai una ciutat unitària! Només ha anat acollint que no integrant! Santa Coloma es una ciutat de gustos y de colors que no han sabut mai fer un plat suficientment apetitós per asseure’s a menjar-se’l! Santa Coloma ha estat sempre un “Bollicao” que treu la gana però que no es gaudeix....Santa Coloma és una ciutat que no s’estima. Santa Coloma avorreix, com avorreixen les ciutats o no hi passa res!
    Tot i això, enhorabona per l’escrit...ha fet aflorar en mi uns sentiments que ja dormien feia temps!
    Jo no estimo Santa Coloma! Però, jo SI t’estimo a tu i m’encanta com escrius!

    ResponElimina
  2. Aquest comentari l'ha escrit el Josep Tordera però ha tingut problemes per carregar-lo al bloc. Així que aquí el teniu

    Oriol, estimar, a la gent, a les ciutats, als països, a les coses, és quelcom personal i intransferible. Podem estar d'acord o discrepar de qualsevol opinió, però l'hem de respectar. Jo no estic orgullós de ser colomenc, de la mateixa manera que no ho estic de la meva condició de català. Haver nascut a aquesta ciutat i a aquest país va ser una cosa totalment aliena a mi. Vaig neixer aquí com podia haver nascut a Kabul a l'Afganistà. Però són la meva ciutat i el meu pais i m'hi sento lligat per diversos motius fins i tot contradictoris. (Aquest però aquest és un altre tema del que ja en parlarem un altre dia).
    Hi ha moltes Santes Colomes, dius. I tens raó. Però, vols dir que no hi ha tambè moltes Barcelones?
    El Centre i el Fondo tenen molt poc a veure, però hi ha molta més distància humana, social i econòmica entre Ciutat Vella i Pedralbes. De la mateixa manera que a la nostra estimada Nova York hi ha molt poc en comú entre l'Alt Manhattan i el Bronx. O fins i tot, no em diràs que no hi ha una enorme distància a Manhattan mateix entre l'aristocràtica Park Avenue i qualsevol carrer situat mès amunt del 126...
    Soc tan sòmines que m'he quedat amb les idees dels 70 i m'importen més els problemes de la gent que els de les patries (grans o petites).
    Per això soc conscient de que em separen de molts dels meus conciutadans, els origens, la cultura, la llengua, les tradicions...I si et soc sincer, et diré que hi ha vegades que em costa identificar-me amb ells. Però tambè et diré que, sovint, quan vaig a buscar al Sasha a l'escola, em sento molt proper a aquella mare o aquell pare, vinguts de molt enllà o de l'altra banda de la Mediterrània, i als que veig somriure feliçós quan veuen sortir al seu fills.
    Em sento molt més proper d'ells que de la gran majoria de gent de cognoms catalans o espanyols residents a la Bonanova, a Pedralbes i a moltes altres zones d'alt standing. Perdona, m'estic enrollant massa i segurament em desvio del tema. Santa Coloma té moltes mancances. Part d'elles culpa dels colomencs, però és mes gran el capitol de mancances degudes a que, abans de la Guerra Civil, Santa Coloma era un poblet de pagesos desprès es va convertir en una ciutat dormitori on el règim franquista i la burgesia va enviar-hi a viure en condicions deplorables a milers d'inmigrants vinguts d'Espanya.
    Al contrari que a Badalona, Sant Adrià, Mataró, Sabadell, l'Hospitalet i tantes altres poblacions dels voltants de Barcelona, Santa Coloma no va tenir gairebe industria, no va tenir burgesia. Socialment estava mancada de moltes coses i això ha marcat el seu desenvolupament en tots els aspectes.
    I, per cert, els grans protagonistes dels grans escandols de corrupció econòmica que ha viscut Catalunya en els últims anys, son persones quw viuen a la part alta de Barcelona. Cap d'elles viu al Fondo a les Oliveres.
    Una abraçada.

    ResponElimina